Przy zakupie samochodu nierzadko zadajemy sobie pytanie, jakiego rodzaju silnik wybrać. Zależy od tego późniejszy dobór paliwa, koszty eksploatacji, trwałość oraz cena serwisu.

Poruszając się polskimi drogami możemy zetknąć się – najczęściej – z trzema rodzajami silników: wysokoprężnymi (tak zwany diesel) napędzanymi olejem napędowym, benzynowymi oraz LPG (gaz). Każdy z nich posiada swoje wady i zalety oraz funkcjonuje w inny, specyficzny dla siebie sposób.

Silnik Diesla (wysokoprężny)

Ten rodzaj silnika został opracowany z myślą o długich trasach. Jego naturalnym środowiskiem eksploatacyjnym są szosy i autostrady, toteż użytkownicy dojeżdżający codziennie z domu do pracy w miejskich korkach narażają się na zwiększone ryzyko serwisowania diesla, co jest dość kosztowne. W porównaniu do innych silników, dokonywanie napraw silnika wysokoprężnego to niemały wydatek.  Jeśli pokonujecie rocznie mniej niż 25 tys. Km to zdecydowanie lepszym wyborem będzie silnik benzynowy.

Cechy charakterystyczne

Co jest cechą charakterystyczną tego typu silnika? W porównaniu do innych maszyn z tej rodziny ogromne znacznie ma ciśnienie maksymalne czynnika, czyli substancji ciekłej lub gazowej przenoszącej ciepło, natomiast do zapłonu paliwa nie jest wymagane żadne zewnętrzne źródło energii (np. w postaci iskry), ponieważ następuje samozapłon.

Zasada działania jest bardzo prosta. Do cylindra dostarczana jest pewna ilość powietrza. Kiedy tłok zbliża się do swojego skrajnego, górnego położenia – następuje wtrysk paliwa, które następnie spala się po przekroczeniu w komorze spalania odpowiedniej temperatury. Tym sposobem otrzymujemy energię. Wtłoczenie paliwa następuje przy użyciu sprężonego powietrza.

Pierwszego Diesela zamontowano w Warszawie

Pierwszy silnik wysokoprężny Rudofl Diesel zbudował w 1897 roku, za co otrzymał nagrodę Grand Prix na wystawie w Paryżu. Bezpośrednio z tej wystawy silnik został przewieziony do Warszawy, a prądnica hotelu „BRISTOL”, była pierwszą na elektrownią napędzaną dieslem.

Pierwsza konstrukcja była bardzo zawodna i trudna w utrzymaniu. Przy ówczesnej technologii materiałowej, zapewnienie odpowiedniej wytrzymałości i niezawodności sprężarki utrzymującej odpowiednie ciśnienie powietrza graniczyło z niemożliwością. Zwiększało to ilość części ruchomych silnika, wymagających okresowego serwisowania.

Pierwszy dieslowski pojazd został wyprodukowany przez przedsiębiorstwo MAN. Do seryjnej produkcji wprowadzony został dopiero przez spółkę Mercedes-Benz.

Silnik benzynowy (o zapłonie iskrowym)

Ten rodzaj napędu jest zasilany specjalną mieszanką paliwowo-powietrzną, do której zapłonu wymagane jest źródło energii – w tym przypadku zwykła iskra, która pochodzi ze świecy zapłonowej (przekazywana poprzez kable wysokiego napięcia z aparatu zapłonowego). W skutek spalania mieszkanki – w komorze spalania wzrasta ciśnienie co powoduje odsunięcie tłoka od zaworów.

To główny element pracy silnika benzynowego. Energia pochodząca z ruchu odsuwającego się tłoka, przekazywana jest do wału korbowego. Tam zmieniana jest w moment obrotowy , finalnie napędzając koła samochodu, z wykorzystaniem odpowiednich układów.

W ten sposób działa silnik samochodowy. Tłoki odsuwają się wykonując pracę i przekazując energię do układu, który wprawia koła w ruch.