Decydując się na samochód musimy mieć świadomość, jaki napęd zastosowany został w wybranym przez nas modelu. W zależności od preferowanego stylu jazdy i oczekiwań wobec auta, może on bardzo uprzyjemnić nam prowadzenie samochodu lub je utrudnić. Klasyczne rodzaje napędów to FWD (front wheel drive – napęd na przednią oś), RWD (rear wheel drive – napęd na tylną oś), AWD (all wheel drive – napęd na wszystkie koła, ze zmiennym podziałem mocy na osie) oraz 4WD (four wheel drive – napęd na wszystkie koła – ze stałą mocą). Każdy z nich ma inną charakterystykę, dlatego warto zapoznać się z ich zaletami i wadami, by dokonać właściwego wyboru.

FWD – to najpopularniejszy typ napędu, montowany w większości samochodów z niższej i średniej półki. Cała moc przekazywana jest do przedniej osi, a że silnik, dyferencjał i skrzynia biegów znajdują się z przodu samochodu – napęd taki jest najbardziej ekonomiczny i zajmuje najmniej miejsca. Zatem w autach z FWD projektanci łatwiej mogą wygospodarować miejsce na odpowiednią przestrzeń dla pasażerów i bagażu. Auta te relatywnie zużywają najmniej paliwa, jednak są także konsekwencje negatywne. Napęd na przednią oś powoduje, że przy ruszaniu (zwłaszcza gwałtownym), masa pojazdu przenosi się na tył, a przednie koła tracą swoją przyczepność. Dlatego nie jest to rozwiązanie odpowiednie dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Z tego też powodu w większości aut o zacięciu sportowym napędu na przednią oś w ogóle nie znajdziemy. Przy pokonywaniu zakrętów i jednoczesnym przyspieszaniu, auta z napędem FWD mają tendencje do podsterowności, tzn. przednie koła mogą tracić przyczepność i „uciekać” w kierunku krawędzi zakrętu. Podsumowując: napęd na przednią oś doskonale sprawdzi się dla kierowców, ceniących spokojną i pewną jazdę. Należy zaznaczyć tutaj, że powyższe tezy stanowią pewne uproszczenie i pokazują jedynie ogólną tendencję, bowiem projektanci i mechanicy cały czas pracują nad tym, aby innymi elementami konstrukcyjnymi zrównoważyć mankamenty różnych typów napędu.

RWD – napęd na tylną oś zapewnia dużą dynamikę jazdy, różnica odczuwalna jest zwłaszcza przy ruszaniu i przyspieszaniu. Masa auta przenosi się do tyłu, dociskając koła do podłoża, dzięki czemu zyskują one lepszą przyczepność i gwarantują mocniejsze przyspieszenie. Napęd RWD montowany jest w wielu luksusowych i sportowych autach. Na zakrętach, na granicy utraty przyczepności samochody z takim napędem mają tendencję do nadsterowności (czyli zacieśniania zakrętu). Straty wynikające z przeniesienia mocy silnika na tylną oś w starszych konstrukcjach powodowały większe spalanie, jednak obecnie nie jest to regułą. Bywa, że tylnonapędowe pojazdy są deklasują w kwestii ekonomii jazdy swoich „braci” z napędem na przednią oś.

AWD – to nowoczesne rozwiązanie napędu na 4 koła, w którym podział mocy na osie (lub poszczególne koła) jest sterowany przez komputer i zależny od aktualnej przyczepności. Dzięki takiemu rozwiązaniu auto prowadzi się pewnie niemal na każdej nawierzchni. Napęd AWD jest bardzo uniwersalny, ale za to paliwożerny.

4WD (4×4)- określenie napędu często używane błędnie, jako synonim AWD. To klasyczne rozwiązanie polegające na przenoszeniu takiej samej mocy silnika na wszystkie koła. Auta 4×4 doskonale radzą sobie w terenie, a technologia jest sprawdzona i niezawodna. Jednak jej zastosowanie sprawia, że samochody te są mało ekonomiczne i nie nadają się do każdych warunków drogowych. Są ciężkie i raczej wolne na trasie.

Hybrydy – napęd spalinowo-elektryczny, dzięki zastosowaniu dodatkowego silnika do napędzania jednej z osi umożliwił pozbycie się z konstrukcji samochodu skrzyni rozdzielczej, centralnego mechanizmu różnicowego i wału napędowego. Dzięki temu możliwe było wyeliminowanie największej bolączki AWD, czyli dużego zużycia paliwa. Napęd taki pozwala osiągnąć doskonałą dynamikę jazdy przy jednoczesnym bardzo niskim zużyciu paliwa. To jednak wciąż nowa technologia, a zatem bardzo kosztowna.

Hamownia w R-Motors umożliwia precyzyjne pomiary samochodów ze wszystkimi rodzajami napędów.