Przedewszystkim jest w pełni mierzalną wartością. W ogólnym uproszczeniu to siła działająca w niutonach na ramieniu o długości jednego metra. Jednakże wartość podawana nam wyrażona jest w niutonometrach (Nm). Brzmi skomplikowanie? Zastosujmy więc przykład:
Przykład
Jeśli silnik posiada 300 Nm to znaczy, że po sprzęgnięciu wału korbowego z belką o długości 1 metra, która jest na końcu obciążona siła 300 N – silnik zatrzyma się.
Jak to działa?
Moment obrotowy jest przekazywany przez układ przeniesienia do kół. W wyniku tego procesu koła samochodu obracają się. W punkcie styku kół z podłożem pojawia się tak zwana siła styczna, która pozwala naszemu pojazdowi „odepchnąć się” od podłoża i jechać.
Dzięki temu procesowi jesteśmy w stanie zmierzyć, przy użyciu hamowni, moment obrotowy silnika. Wówczas w wyniku tego pomiaru komputer oraz pomiaru strat w układzie przeniesienia, oprogramowanie komputerowe hamowni dokonuje obliczeń przedstawiając nam wykres momentu obrotowego i funkcji.