Nasza hamownia pozwala przeprowadzić precyzyjną diagnostykę mocy silnika, dlatego sprawdza się nie tylko, gdy robimy chiptuning. Korzystamy z niej także, gdy chcecie ocenić moc swoich samochodów. Po co? Powodów jest sporo: od zwykłej ciekawości dotyczącej kondycji silnika, aż po sprawdzenie rzetelności wykonania chiptuningu w innej firmie. Właśnie przy weryfikacji pracy „konkurencji” bywamy bardzo zdziwieni. Zazwyczaj właściciele przyprowadzają na naszą hamownię pojazdy po chiptuningu, które budzą ich wątpliwości.
Zwykle nie wchodzimy w pomysły „na moc” konkurencji, ale często spotykamy przypadki, gdy obiecane przez tunera wyniki bardzo mocno odbiegają od rzeczywistych. Domorośli „tunerzy” w garażach bez hamowni obiecują gruszki na wierzbie – jednak taki chiptuning nie tylko nie pomaga, ale może wręcz poważnie uszkodzić nasze auto. Takie samochody uzyskują na naszych rolkach wyniki, które bywają zadziwiające. Nie chodzi tylko o niskie wyniki, czy też bardzo kiepskie przebiegi krzywej momentu/mocy w funkcji obrotów. Niejednokrotnie wyniki „po modyfikacjach” były gorsze od seryjnych parametrów samochodu!
Przeprowadzanie modyfikacji parametrów jednostki napędowej samochodu bez hamowni jest bardzo niebezpieczne. Hamownia umożliwia pomiar parametrów silnika kluczowych z punktu widzenia chiptuningu, ale przede wszystkim pozwala zdiagnozować faktyczną kondycję silnika. Część aut w ogóle nie kwalifikuje się do podniesienia mocy. Zrobienie modyfikacji na nie w pełni sprawnym silniku grozi poważnymi uszkodzeniami (i bardzo kosztowną naprawą). Jeśli pierwszy pomiar na hamowni wykazuje jakiekolwiek nieprawidłowości – szukamy przyczyny i kierujemy pojazd na warsztat w celu usunięcia usterki. Dopiero „zdrowy” silnik może zostać poddany modyfikacjom.
Sama modyfikacja oprogramowania wymaga wiedzy i doświadczenia. Nie polega na „wgraniu programu na 145,5 konia”. Jeśli kiedykolwiek usłyszysz taką właśnie propozycję w jakimkolwiek warsztacie, niech zapali Ci się wielka czerwona lampka.
Sam proces podniesienia mocy jest skomplikowany i czasochłonny. Niejednokrotnie przeprowadzamy nawet kilkanaście prób mocy na hamowni, dokonując poszczególnych korekt i dopasowując modyfikację pod konkretne wymagania danej jednostki napędowej. Hamownia to także weryfikacja naszej pracy – na bierząco jesteśmy w stanie sprawdzać, czy pomysł na zmianę poszczególnego parametru ma jakikolwiek wpływ na moc i moment obrotowy silnika. Dzięki temu metodycznemu podejściu potrafimy znaleźć NAJBEZPIECZNIEJSZE rozwiązanie dla Twojego silnika i zagwarantować optymalny przyrost mocy.
Reasumując – szukając warsztatu, który wykonuje usługę chiptuningu – opieraj się na faktach, a nie obietnicach. Nie daj się skusić obiecaną cyfrą wzrostu mocy z kosmosu, poszukaj profesjonalnej firmy i oddaj swoje auto w doświadczone ręce. Nieudolne majstrowanie przy silniku mogą zakończyć się bardzo drogą naprawą.
W następnym artykule pokażemy Wam kilka przykładów aut po „tjuningach”.